مترجم: امین حسین پور





 

تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی فاقد ویتامین‌های ضروری یکی از علل اصلی ریزش مو در زنان است. در این مقاله ویتامین‌های مختلف که می‌توانند به پیشگیری از ریزش مو در زنان کمک کنند مورد بحث قرار گرفته‌اند.
ریزش مو یکی از مشکلات شایع در میان زنان گروه‌های سنی مختلف به شمار می‌رود. برخی اوقات تأثیر سن علت ریزش مو است و برخی اوقات دیگر سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب باعث ریزش مو می‌شوند. رژیم غذایی ما نقش مهمی در تعیین جوانب مختلف سلامت ما ایفا می‌کند و سلامت موها نیز از این قاعده مستثنی نیست. متخصصان می‌گویند که سلامت موها توسط آنچه که می‌خوریم تعیین می‌شود. ریزش زود هنگام مو در زنان علل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین است. تقریباً همه‌ی انواع ویتامین‌ها تأثیر مثبتی بر روی موها دارند.

ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است و مصرف مقدار مناسب آن می‌تواند به غلبه بر مشکل ریزش مو کمک کند. البته، مصرف بیش از حد این ویتامین خود منجر به ریزش مو می‌شود. پس، در مصرف آن باید دقت کنید.
عملکرد: کمبود ویتامین A در بدن باعث خشک شدن پوست سر و در نتیجه ریزش مو می‌شود. از طرف دیگر، دریافت میزان کافی ویتامین A با نرم کردن ریشه‌ی مو به تقویت مو کمک می‌کند. بنابراین، خشکی از بین می‌رود و موهایی سالم و نرم خواهید داشت.
منابع: برخی از منابع مهم ویتامین A عبارتند از هویج ، سبزیجات دارای برگ سبز ، تخم مرغ ، کدو ، طالبی و جگر

در میان ویتامین‌های مفید برای پیشگیری از ریزش مو در زنان، ویتامین ب کمپلکس از اهمیت بالاتری نسبت به بقیه ویتامین‌ها برخوردار است. اگر به خاطر ریزش مو به پزشک مراجعه کنید، پزشک به احتمال زیاد اول مکمل ویتامین ب کمپلکس تجویز خواهد کرد. ویتامین ب کمپلکس از ویتامین‌های مختلفی تشکیل شده است که تأثیرات متفاوتی بر روی مو دارند. در زیر به عملکرد و منابع هر یک از این ویتامین‌ها اشاره شده است.
بیوتین: بیوتین برای پیشگیری از ریزش مو مفید است زیرا، ویتامینی محلول در چربی است و چربی‌های لازم برای رشد موها را فراهم می‌کند. بیوتین همچنین از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری می‌کند. برخی از منابع بیوتین عبارتند از جگر ، کلیه ، زرده‌ی تخم مرغ ، مخمر و شیر.
نیاسین: نیاسین یا ویتامین B3 فواید زیادی برای بدن دارد. نیاسین گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد که باعث تولید چربی‌های طبیعی می‌شود. این چربی‌ها به تقویت ریشه‌ی مو کمک می‌کنند و به این ترتیب مانع ریزش مو می‌شوند. با مصرف مرغ ، بوقلمون ، ماهی و جوانه‌ی گندم می‌توان از فواید نیاسین بهره‌مند شد.
پارا آمینو بنزوئیک اسید PABA: این ویتامین با ترکیب با اسید فولیک به بازیابی سلامت موها کمک می‌کند و به این ترتیب مانع ریزش موها می‌شود. کمبود این ویتامین ممکن است باعث سفید شدن زود هنگام موها شود. منابع مهم PABA عبارتند از کلیه ، مخمر و انواع مختلف غلات کامل.
اینوزیتول: این ویتامین توانایی پیشگیری از ریزش مو که ممکن است منجر به طاسی شود را داراست. یکی از دلایلی که مردان مستعد طاسی هستند به خاطر این است که آن‌ها مستعد ابتلا به کمبود اینوزیتول می‌باشند. برخی زنان نیز تحت تأثیر این مشکل قرار دارند. با استفاده از رژیم غذایی حاوی غلات کامل ، سبزیجات ، موز ، مرکبات ، جگر و کشمش می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
ویتامین B5: ویتامین B5 به متوقف کردن مشکل ریزش مو کمک می‌کند. منابع اصلی ویتامین B5 عبارتند از غلات کامل ، گوشت و زرده‌ی تخم مرغ.
ویتامین B6 و B12: ویتامین B6 و B12 نیز تأثیر مثبتی بر روی رشد مو دارند. منابع ویتامین B6 عبارتند از آوکادو ، لوبیا سبز ، غلات کامل ، اسفناج ، گوشت مرغ ؛ موز و غذاهای دریایی. ویتامین B12 در مواد غذایی مانند جگر ، تخم مرغ ، شیر ، سریال‌های صبحانه غنی شده و غذاهای دریایی یافت می‌شود.

بهتر است از شکل طبیعی ویتامین C استفاده کنید زیرا، مکمل‌های ویتامین C تأثیر یکسانی همانند شکل طبیعی آن ندارند.
عملکرد: ویتامین C نه تنها برای سرماخوردگی مفید است بلکه همچنین فواید زیادی برای کسانی که از ریزش مو رنج می‌‌برند دارد زیرا، گردش خون در پوست سر و رشد موها را افزایش می‌دهد. ویتامین C همچنین به خاطر خواص آنتی اکسیدانی خود از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری می‌کند.
منابع: ویتامین C به مقدار فراوان در مرکبات ، گوجه فرنگی ، فلفل سبز و قرمز ، توت فرنگی ، کلم بروکلی ، انگور فرنگی و آناناس یافت می‌شود.

ویتامین E همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای داشتن موهایی سالم و درخشان به شمار می‌رود. به همین خاطر است که مصرف روغن بادام و روغن زیتون برای موها توصیه می‌شود زیرا، هر دو روغن غنی از ویتامین E هستند. ویتامین E ویتامینی محلول در چربی است بنابراین، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.
عملکرد: ویتامین E گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد و به تولید مواد مغذی لازم برای رشد موها کمک می‌کند.
منابع: منابع مهم ویتامین E عبارتند از آجیل ، غلات کامل و سبزیجات دارای برگ سبز.
به وضوح مشخص است که مصرف متعادل ویتامین‌های فوق‌الذکر مطمئناً می‌تواند ریزش مو در زنان را کاهش دهد. اگر چه مکمل‌های ویتامین مختلفی در دسترس هستند ولی، مصرف شکل طبیعی آن‌ها توصیه می‌شود. با استفاده از رژیم غذایی متعادل می‌توانید افزایش ریزش مو را متوقف کنید.